seo_services2

w jaki sposób dobierać frazy

By Marcin Szymansky, 10 października 2013

seo_services2

Dziś chcę przybliżyć wam swój tok myślenia, podczas obierania strategii pozycjonowania strony klienta. Można zastosować kilka metod, bardzo często firmy proponują dobór fraz poprzez badanie konkurencyjnych stron. Nie uważam tej metody za trafną ze względu na to, że tak naprawdę pomimo tego iż nawet zbadamy konkurencję to i tak się nie dowiemy się czy dobrane przez nią frazy dają wymierny skutek przynoszący poprzez zwiększenie oglądalności, przychód, ze sprzedaży produktów lub usług.
Niestety w Polsce przyjął się model pseudo uczciwy, polegający na pobieraniu opłat przez firmy pozycjonerskie za efekt, którym jest z reguły płatność za średnią pozycję w top 10. Teoretycznie wygląda to w ten sposób, że firma promująca serwis wywiązuje się z umowy, ale mimo to w większości przypadków nie daje satysfakcji klientowi. Powodem jest nieodpowiedni dobór fraz, z reguły działa to na zasadzie, że czym większa ilość wyników wyszukiwania i konkurencyjność tym teoretycznie bardziej skuteczna fraza – i tu nic bardziej mylnego.
Dla przykładu, fraza „buty”. Dla sklepu obuwniczego – delicje, tylko kto i jakich butów szuka? Mianowicie – robotnik na budowę szuka butów roboczych, mama dla dziecka szuka dziecięcych, nastolatki powiedzmy butów sportowych, starsze panie leczniczych, kobiety – no tu to można wymieniać bez końca – outletowych, wieczorowych, kozaczków, szpilek, na koturnie itd. więc co tak naprawdę daje klientowi nawet pierwsze miejsce dla frazy buty? Pomijając duże opłaty za pozycję i pseudo prestiż to niewiele. W zależności od asortymentu, wejść klienta docelowego będzie mieć 5%? Może?
Ok, mamy te 5% z prawie 70 mln wyników wyszukiwania i 3 350 000 średnio wyszukujących tej frazy miesięcznie potencjalnych klientów. Czyli mamy około 167 500 wejść miesięcznie potencjalnych klientów, i płatność za frazę prawdopodobnie kilkanaście set złotych, z czego może zakupi towar 1% odwiedzających w bardzo optymistycznej wersji, bo w praktyce przejdzie jeszcze z naszej strony na Allegro porównać ceny i tam zostanie. Czyli sprzedamy powiedzmy 167 par butów w miesiąc, moje pytanie brzmi czy ta sprzedaż pokryje koszt wypozycjonowania frazy, oby… wracając w tym momencie do postawionej wcześniej hipotezy, będzie klient zadowolony? Najbardziej w takich sytuacjach zadowoleni są pozycjonerzy, zachowując poczucie uczciwości.

Załóżmy, że obierzemy kierunek doboru fraz, zawężając ją do grupy docelowej, na przykładzie damskich butów :
Fraza buty wieczorowe ilość wyników wyszukiwania w google: 8 mln. i ponad 200 000 miesięcznych wyszukiwani w google. Na co należy zwrócić uwagę: stosunek 167 500 klientów docelowych do 200 000 miesięcznych wyników wyszukiwania klientów ściśle zainteresowanych naszym towarem. Już w tym momencie osiągamy przewagę dla klienta po pierwsze dlatego, że zwiększamy ilość potencjalnych odwiedzin docelowej grupy klientów a po drugie, że ograniczamy koszty pozycjonowania o przynajmniej 75%, co z kolei daje możliwość dobrania kolejnych 3 fraz o podobnym znaczeniu co z kolei sumarycznie da nam około czterokrotnie większej oglądalności witryny przez ludzi chcących zostawić tam pieniądze. Czyli reasumując klient za te same pieniądze ma czterokrotnie większy ruch potencjalnych klientów, co powinno spowodować teoretycznie 4x większą sprzedaż. Teoretycznie dla tego, że nie należy zapominać o 2 najważniejszych w tym wypadku czynnikach, czyli: cenie i odpowiedniej prezentacji produktu – co ma główny wpływ na decyzję o kupnie, tu zaczyna się kolejny temat przygotowania odpowiedniego planu do przedstawienia dla klienta, czyli: optymalizacja strony nie tylko ze strony czysto technicznej dla wyszukiwarek ale również ustalenie odpowiedniego, przyjaznego wyglądu skłaniającego do zakupów. Ten temat